Hoge verwachtingen van alle leerlingen
- On 13 maart 2022
Leerkrachten die het EDI-lesmodel gebruiken, geven klassikale instructie op een hoog niveau. Door het geven van instructie aan de hele groep, raakt de instructietijd niet versnipperd. Je kunt eenvoudig extra tijd realiseren als het leren moeizaam gaat of leerlingen eerder aan het werk zetten als ze je uitleg moeiteloos oppikken.
Scholen met hoge leerresultaten kenmerken zich door lessen die erop gericht zijn om álle leerlingen het doel van de les te laten behalen (Onderwijsinspectie, 2020). Het lesdoel wordt niet verlaagd voor leerlingen die moeite hebben met leren. Ook krijgen ze geen andere of makkelijke leerstof.
In plaats daarvan krijgen ze extra ondersteuning en dus extra aanmoediging en geloof in eigen kunnen, zodat ook zij het lesdoel behalen en deel blijven uitmaken van de groep. De school als ontmoetingsplaats en als minisamenleving vraagt om het zo lang mogelijk bij elkaar houden van leerlingen en het minder denken in niveaus (Denessen, 2017).
Marcel Schmeier (2020)
Bron: https://excel.thomasmore.be/2020/11/effectief-omgaan-met-verschillen-in-de-les/