Huiswerk? Laat maar.
- On 3 december 2022
Ouders vragen me regelmatig of hun kind niet wat extra werk mee kan krijgen. Meestal vertel ik ze dan dat huiswerk weinig of niets toevoegt. Wat vreemd kan klinken, want ja, huiswerk hoort toch gewoon bij school? Oefening baart kunst – dat idee. Natuurlijk is er niks mis met oefenen, maar het is maar een onderdeel(tje) van het leerproces. Wat is dan eigenlijk wél effectief? Binnen het onderwijs is dat een vraag die steeds vaker wordt gesteld. Onderwijsexpert John Hattie heeft zelfs een ranglijst gemaakt van de elementen die invloed hebben op het leren. 150 stuks telt hij er. En ‘huiswerk’ moet het doen met een 94ste plek! Wat bijvoorbeeld belangrijker blijkt: het gewicht bij vroeggeboorte. Die had ook ik niet zien aankomen. Verder hebben de betrokkenheid van ouders en (gelukkig) ook de schoolleiding grote invloed op de leerprestaties.
Maar is er dan niets dat er thuis kan gebeuren? Zeker wel. Lezen. En ouders kunnen hier enorm bij helpen. Zij kunnen samen met hun kinderen lezen. Voor het plezier. Omdat het goed is. De leesvaardigheid groeit met elke zin, met elke pagina, dat sowieso, én het kind doet nieuwe kennis op. Lezen betekent ook aandacht voor de wereld om je heen. Ouders kunnen dat stimuleren. Dat is belangrijker dan thuis extra sommen maken.
Marco Dekker, directeur