Kan een kennisrijk curriculum achterstanden elimineren?
- On 15 mei 2023
Uit nieuw voorlopig onderzoek uit de Verenigde Staten blijkt dat een kennisrijk curriculum ervoor kan zorgen dat leerlingen niet alleen hogere resultaten behalen in begrijpend lezen, maar ook op rekenen en wereldoriëntatie (science).
Voor kinderen die vanuit huis minder kennis meekrijgen kan een kennisrijk curriculum zelfs achterstanden “elimineren”, aldus educatief journalist Natalie Wexler. Emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner schreef op twitter: “De effectgrootte was groot voor kinderen op scholen met een hoog inkomen en het was gigantisch voor kinderen op scholen met een laag inkomen!”. Dit zijn de voorlopige conclusies uit een nieuw onderzoek. Het onderzoek keek naar ruim 2.000 leerlingen in de Verenigde Staten die meer dan vier jaar een kennisrijk curriculum hebben gevolgd.
Wat weten we uit het nieuwe onderzoek?
Uit het voorlopige onderzoek blijkt dat kinderen die gedurende ten minste vier jaar een inhoudsrijk, kennisopbouwend curriculum volgen vanaf de kleuterschool, gemiddeld beter presteren dan hun leeftijdsgenoten op gestandaardiseerde begrijpend lezen-toetsen. Zo lazen de kinderen uit de scholen met een kennisrijk curriculum over het algemeen beter en begrepen zij meer. Aanvullend zag men ook dat het curriculum een positief effect had op andere vakken, zoals rekenen en de toetsen van natuur en biologie.
Naast een algemeen positief effect op alle leerlingen, lijkt een kenniscurriculum ook een groot compenserend effect te hebben voor kinderen uit gezinnen met een lager inkomen. Dit effect lijkt zo groot dat deze kinderen op hetzelfde niveau gaan presteren als hun leeftijdsgenoten uit gezinnen met een hoger inkomen.