Vakken en vormingsgebieden
Lezen
We zetten vol in op leesbevordering en leesplezier. Goed leesonderwijs is de basis van alles. Dit is daarom een van onze topprioriteiten. Ons uitgangspunt is dat je lezen vooral leert door het veel te doen, en dat je veel leest als je gemotiveerd bent. Het leesonderwijs bestaat uit individueel lezen, begrijpend lezen, voorlezen en activiteiten die het lezen bevorderen.Vanaf groep 3 lezen we met de leerlingen volgens de LIST-methodiek. Elke dag, vanaf ongeveer halverwege groep 3, lezen de kinderen zelfstandig een half uur in hun boeken of in hun samenleesboek, een boek die met de gehele klas samen wordt gelezen. Ook lezen de leerkrachten elke dag voor. We zien ook de voordelen van tutorlezen: leerlingen uit hogere groepen lezen samen met leerlingen uit lagere groepen.
School- en klassebibliotheek
De school beschikt over een ruime hoeveelheid boeken. Elke groep heeft een eigen bibliotheek in het klaslokaal. Bovendien hebben we nog meer titels verspreid door de school staan: dit zijn veelal informatieve boeken.
Spelling
Voor spelling en grammatica werken we in de groepen 3 t/m 8 met Staal spelling 2.0. Deze methode werkt volgens een wetenschappelijk bewezen aanpak en is preventief. Uiteraard komen ook onderdelen als dictees (dagelijks) en het verwerken van de leerdoelen in een werkschrift aan bod. Daarnaast hebben alle kinderen vanaf groep 3 een verhalenschrift, waarin ze elke week schrijven en hun spelling verder kunnen oefenen.
Rekenen
We werken met de nieuwste versie van de methode Wereld in Getallen. Deze versie, met veel mogelijkheden voor differentiatie, verrijking en verdieping , is gebaseerd op de jongste wetenschappelijke inzichten in het rekenonderwijs. Wekelijks werken de kinderen aan één of twee twee rekendoelen. Wereld in Getallen gebruiken we vanaf groep 1.
Schrijven
Ons schrijfonderwijs is gebaseerd op de methode Pennenstreken. Deze methode start in groep 3 en loopt door tot en met groep 8. We leren de kinderen een eenvoudig, duidelijk leesbaar en vlot geschreven handschrift, wat de basis legt voor een eigen handschrift.
GO! – thematisch onderwijs (groep 1 t/m 3)
GO! Geïntegreerd Onderwijs is een thematische leeromgeving waar wereldoriëntatie, burgerschap, digitale geletterdheid, wetenschap, natuur en techniek, filosofie, kunst en cultuur in samenhang worden aangeboden.De thema’s bevatten diverse leerpaden die aansluiten bij de verschillende niveaus van leerlingen. Leerlingen worden door middel van “Grote Vragen” gestimuleerd om zelf na te denken, te ontdekken en te onderzoeken. Grote Vragen die je niet zomaar kunt googelen. GO! gaat uit van een activerende didactiek waarbij leerlingen zelf gaan ontdekken en onderzoeken. Leerlingen zijn bezig met het vergroten van hun kennis van de wereld.
Culturele en creatieve vakken zijn geïntegreerd binnen de thema’s. We laten de kinderen gedurende de schoolloopbaan kennismaken met de brede variëteit aan cultuurvormen, van dans tot literatuur, van muziek tot beeldende kunst en koken (in ons eigen restaurant).
Wetenswaardig – thematisch onderwijs (gr4 t/m 8)
Op de Voorwegschool bieden wij de zaakvakken in de groepen 4 tot en met 8 thematisch aan met behulp van de nieuwe methode Wetenswaardig. Ook burgerschapsontwikkeling zit hierin verwerkt. Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs waarmee zij hun leerlingen klassikaal thematisch kunnen inleiden in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en techniek. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun gezamenlijke woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. Wetenswaardig sluit goed aan bij onze visie op leren. Met behulp van rijke teksten over aansprekende thema’s leren de kinderen over de wereld om hen heen. De creatieve verwerking van de thema’s, waaronder om de vier weken kookles voor alle groepen, wordt gedaan in ons crea-lokaal.
Voor de leerjaren 1 tot en met 3 is Wetenswaardig nog niet beschikbaar. Zodra dit het geval is zullen we ook in deze leerjaren middels Wetenswaardig ons thematisch onderwijs geven.
Engels
In de groepen 6, 7 en 8 geven we het vak Engels, aan de hand van de interactieve digitale methode Take it Easy. Kinderen leren op een speelse manier om ter gaan met de Engelse taal.
Beweging (gym)
De Voorwegschool vindt bewegen belangrijk. Beweging heeft een positieve invloed op de gezondheid en op de sociaal-emotionele en ruimtelijke ontwikkeling van kinderen. Al onze leerlingen krijgen per week 100 minuten gymonderwijs van de vakdocent in onze eigen gymzaal. Onze school doet ook mee aan tal van sportevenementen.
KiVa
KiVa is een schoolbreed programma waarmee we werken aan de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Ze leren in het begin van het schooljaar bijvoorbeeld om gevoelens en emoties te herkennen bij zichzelf en bij anderen, en hoe ze daarmee om kunnen gaan. De kinderen leren dat ieder mens zijn eigen kwaliteiten heeft en uniek is. KiVa is tegelijkertijd ook een programma dat zich richt op de sociale veiligheid. Het voorkomen en tegengaan van pesten is een belangrijk onderdeel.
De Voorwegschool heeft sinds mei 2020 het KiVa-certificaat. Een school ontvangt het certificaat als ze minimaal twee jaar met KiVa heeft gewerkt en aantoonbaar aan de certificeringseisen voldoet. Die houden onder meer in dat alle betrokken leerkrachten de STARTtraining hebben gevolgd en dat in elk geval de groepen 3 t/m 6 de KiVa-thema’s jaarlijks behandelt.
Zie voor meer informatie: Waar gaan we voor? (Onze visie) en via de oudergids van KiVa: https://www.kivaschool.nl/userfiles/site1/files/Oudergids.pdf
Leerlingenraad
Vertrouwen is een van de waarden die we willen uitdragen en willen meegeven aan onze leerlingen. Dit uit zich onder andere in het serieus nemen van de mening van de kinderen. Iedereen mag zichzelf zijn, uitgaande van gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en respect. We zetten in op een actieve rol van de kinderen. We vragen ze bijvoorbeeld mee te denken over de inrichting van de (leer)omgeving. Op die manier maken wij de leerlingen medeverantwoordelijk.
In mei 2020 hebben we Leerlingenraad opgericht; die bestaat uit vertegenwoordigers van de groepen 5 tot en met 8. Zij praten elke maand met onze KiVa-specialist, Marije Siegerist. Het overleg kan over allerlei schoolzaken gaan. De leerlingen dragen plannen en ideeën voor verbeteringen aan, die serieus worden bekeken en overwogen door de directie en het hele team.
We verwachten dat onze leerlingen een actieve, positieve bijdrage leveren aan een goed schoolklimaat; hiervoor oefenen we sociaal-communicatieve vaardigheden. Samenwerken en communiceren is daarbij van groot bela
In onze leerlingenraad ziiten:
Groep 5:
Groep 6:
Groep 7:
Groep 7-8:
Groep 8:
Klasse!box
In alle groepen werken we met de zeer effectieve methode Klasse!box. De kinderen zetten een eigen vergadering op, compleet met voorzitter, penningmeester en secretaris. Iedereen dient briefjes met vragen en voorstellen in, en daarna gaan de gezamenlijk praten en onderhandelen over onderwerpen die de klas aangaan. Deze klassenvergadering werkt als een proeftuin voor burgerschap.
Digitale school
Digitale technieken spelen ook in het onderwijs op de Voorwegschool een rol. Alle groepen beschikken over Chromebooks. Verder zijn de lokalen voorzien van digitale schoolborden: deze bevorderen de interactieve manier van lesgeven, ze vergroten de betrokkenheid van de kinderen. De digitale leermiddelen zetten we echter alleen in als de effectiviteit is aangetoond en goed aansluiten bij ons onderwijs. Bij de aanschaf van nieuwe methodes speelt de kwaliteit van het multimediale gebruik een belangrijke rol.